Turkista tulee itsellä ensimmäisenä mieleen yo-kirjoitukset, sillä vastasin mantsassa maata koskevaan kysymykseen. Asiasta toiseen - minulle on jäänyt erityisesti se mieleen, että 25% maan väestöstä ei osaa lukea saati kirjoittaa, ja että maan talous rakentuu vahvasti maatalouteen sekä palvelualaan. Toki Istanbulin vanhat nimet, Eli Byzantion ja monopolin vastakohta eli Konstantinopoli ovat muistissa..

[[split]]

Häivyttiin siis sunnuntai-iltana klo 21 bussilla Istanbuliin. Ennen lähtö kyselimme hostellilta ennen lähtöä noin sata kertaa tarvitsemmeko ylimääräistä rahaa esimerkiksi matkalaukkumaksuja yms. varten - vastaus oli selkeä ei. Tämä piti itseasiassa paikkansa - ainoa vain, että meidän piti maksaa 100 dinaaria check-in maksua, jotta pääsimme ylipäätänsä laiturille josta bussimme lähti! Ihme touhua. Bussissa ei myöskään ollut wc-tiloja, mutta onneksi(?) bussi pysähteli tasaisin väliajoin huoltoasemille..

Matka oli sinällänsä jännittävä, sillä bussilippua ostettaessa Santun passin kuvasivu irtosi kovan käsittelyn seurauksena. Kateltiin päivän mittaan olisiko Skopjessa lähetystöä tms., josta saataisiin apua. Loppujen lopuksi ongelmia ei ollut.

Saavuttiin siis sunnuntaina 7.8 Istanbuliin, ja käytiin lähinnä pyörimässä lähialueella, sillä yöunet jäivät jälleen melko laihoiksi. Käytiin syömässä ja huomattiin karvaasti, että täällä kannattaa varmistua hinnoista aina etukäteen - tilattiin ruoan päällle cappucinot jotka maksoivat 3,5€ zipale.. Nauratti käydä Starbucksissa myöhemmin kun sama juoma kustansi 2€.. Ensimmäinen havinto Istanbulista oli se, että moskeijat dominoivat katukuvaa kokonaisvaltaisesti:

Maanantai 8.8

Piti sanoa, että hostelli sijaitsee Bosporin salmen eteläisessä osassa. Aamupalaa voi nauttia kattoterassilla, josta näkee mukavasti salmen yli:

Päätettiin hankkiutua Michael kanssa matkaparroista eroon, joten suunnattiin heti aamiaisen jälkeen lähimmälle frisöörille, ja otettiin turkkilaiset parranajot 10 liiralla. Turkkilainen parranajo eroaa amerikkalaisesta vain siinä, että höylällä taiteilun jälkeen ihoa taputellaan palavalla kangastikulla:

Tämän jälkeen suunnattiin Grand Bazaarille ihmettelemään miten paikalliset käyvät kauppaa. Tavallinen suomalainen ikävä kyllä ahdistuu melko nopeasti täällä, sillä kauppiaat ovat vähän väliä vetämässä hihasta sisään omaan liikeeseensä, jonka lisäksi mitään hintaa ei voi ottaa todesta (täällä on kuulemma helppo tingata 25% pois hinnasta). Pelkkä katse tuntui olevan monelle myyjälle ostosignaali - välillä tuntuikin, että jos silmissä olisi pahemman asteen hajataitto olisi asiointi paljon helpompaa.. Lähdettiin tyhjin käsin pois, mutta ihmetellään vieläkin sitä, että kuinka monta piraattituotetta vaihtaa omistajaansa täällä päivittäin. Toki voihan se olla mahdollista, että kaikilla istanbulilaisilla on varaa ostaa autenttisia Tommy Hilfigerin, G-starin, Guccin jne. vaatteita...

Seuraavaksi käytiin hakemassa vähän tavaraa Spice Bazaarilta. Valittiin kauppa jossa hintataso oli alempi kuin muualla, jonka lisäksi liikkeen henkilökunta oli vähemmän päällekäyvää. Oli oikeasti ihan helevetin mukava asioida.

Nälkä iski illalla ja hostellin manageri neuvoi meidät paikalliselle nakkifakiirille joka kulkee nimellä "Mr. fucker." Ei löydetty mestaa ihan heti, joten Michael erehtyi kysymään joltain sisäänheittoa tekevältä tarjoilijalta asiasta - ei pitänyt pokka.. Lopulta löydettiin perille, ja myyjä virnisti aika leveästi kun kysyimme häneltä: "Mr. fucker?".. lopulta tuliset kebabit vaihtoivat omistajaansa 5 liiralla - buenos! Loppuiltakuluikin hostellin kattoterasilla..

Tiistai 9.8

Jaha. Meikäläisen synttärit. Käytiin tekemässä ostoksia päivällä ostoskeskuksella, koska alkaa jo hiljalleen vituttamaan jokaisesta hinnasta neuvotteleminen. Jännä yrittää mennä kahville, kun jokaisella poistumiskerralla hinta tippuu aina 50%.. Anyway, illan päälle tarkoitus on mennä kuluttamaan viimeiset liirat pois synttäreiden kunniaksi Taksim aukiolle, joka on kuulemma paikallinen Champs-Elysee..

Keskiviikko 10.8

Reissu loppui tähän - kone Helsinkiin lähtee klo 15. Kiitos kun jaksoit lukea : )